{ Απόψεις }

Θεσσαλονίκη 2020: Οι προσδοκίες για το μέλλον και οι πληγές της πόλης


Κατηγορίες: Ειδήσεις, Επικαιρότητα

Θεσσαλονίκη 2020:  Οι προσδοκίες για το μέλλον και οι πληγές της πόλης



Γράφει ο Νίκος Φιλίππου. Πρόεδρος του think tank ''Νέο Ρεύμα- Νέο Όραμα'' και ενας εκ των 470 μεγάλων επιχειρήσεων & ενώσεων πολιτών.

 

Ο αέρας αισιοδοξίας της Ελληνικής Οικονομίας “φυσάει'' και στη Θεσσαλονίκη;

Οι προσδοκίες της πόλης για την επόμενη μέρα, την οικονομία και τις επιχειρήσεις, αν μη τι άλλο,  πρέπει να είναι υψηλές, ξεπερνώντας τη μέγγενη της μέχρι τώρα συρρίκνωσης και πολιτικής αδιαφορίας. Φυσικά, δεν πρέπει να χαμηλώνει επικοινωνιακά ο πήχης για όποιους λόγους.

Παρά το κλίμα της αισιοδοξίας που επικρατεί, υπάρχουν και τα οικονομικά στοιχεία και φυσικά οι γνωρίζοντες, οι οποίοι τονίζουν (μεταξύ αυτών και 19 επιχειρηματίες στην Καθημερινή), ότι…χωρίς γενναίες βασικές αλλαγές βαδίζουμε στα δύσκολα από τις παθογένειες και τα τεράστια εσωτερικά προβλήματα, όπως το εσωτερικό χρέος της τάξεως 300-400 δις ευρώ – εκροή και μη επιστροφή καταθέσεων, κόκκινα δάνεια, ληξιπρόθεσμα προς δημόσιο και ταμεία.

Πρώτη φορά ... αναφέρονται ως αυτονόητες οι επενδύσεις, όταν πριν από 15 χρόνια το προβάλλαμε αποκλειστικά μόνοι μας … και σιωπούσε η επικοινωνία. Σήμερα είναι ακόμη το κυρίαρχο θέμα, πολύ αργά μεν, αλλά με επείγοντα βήματα διορθώνεται.

Ζητούμενο αλλά και κλειδί για την αναστροφή της κατάστασης είναι οι εγχώριες επενδύσεις. Η επιχειρηματικότητα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως η κύρια, αν όχι η μόνη πηγή παραγωγής εισοδήματος. Πρέπει να αποκτήσει και πάλι η χώρα μας μια ανταγωνιστική παραγωγική βάση, μέσα από επενδύσεις για την παραγωγή ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών που θα φέρουν έσοδα σε ελληνικά χέρια.

Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη πρώτη φορά γίνεται παραδεκτό από όλους, ότι εδώ και 20 χρόνια δεν πάμε καλά. Υποχώρηση ΑΕΠ από 92% στο 52% της ΕΕ, βύθιση ΑΕΠ/ κεφαλή  κατά 65% με αντίστοιχη μείωση εσόδων, υποχώρηση από 1η περιφέρεια στη 9η θέση μεταξύ όλων των περιφερειών. Φυσικά, είναι ευχή όλων, όλα καλά να πάνε ... για τον ΟΑΣΘ, το μετρό, την καθαριότητα και τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως δημότες. Αλλά,  τα συγκεκριμένα θέματα είναι τα αποτελέσματα από τις παθογένειες και όχι τα αίτια που προκάλεσαν τα προβλήματα! Από το 2000  άρχισε η βαθιά κρίση στη Θεσσαλονίκη με τον τότε καταστροφικό αναπτυξιακό (γίναμε μηδενική ζώνη κινήτρων και την ίδια στιγμή το Λαύριο έγινε Γ ζώνη και η Βοιωτία Δ). Οι δυνατότητες αντιστροφής της κατάστασης,  δεν μοιάζουν ρεαλιστικές ... γιατί απλούστατα τίποτα  απτό δεν συνηγορεί προς την αλλαγή της πορείας. 

Είναι η ώρα οι προσδοκίες για τη Θεσσαλονίκη, να αποκτήσουν πρακτικό και ρεαλιστικό υπόβαθρο. Πρακτικά μέτρα που θα τα νιώσει τόσο ο  επιχειρηματικός κόσμος όσο και οι επενδυτές.Μόνο η  άρση της σιωπής θα οδηγήσει στην ανάταση  με απτά αποτελέσματα, για τη νύμφη του Θερμαϊκού. Προσήλωση όλων μας στον ένα και μοναδικό στόχο, που είναι η ανάπτυξη  και μάλιστα η ανάπτυξη που θα προέλθει από παραγωγικές επενδύσεις.

  • Να επικρατήσει η ισόρροπη ανάπτυξη ανατολικά –δυτικά.
  • Να αποκατασταθεί η δυνατότητα ανάπτυξης και επενδύσεων χιλιάδων επιχειρήσεων.
  • Να αρθούν τα εμπόδια από τους παράνομους χάρτες Σεβέζο που βύθισαν την πόλη δυτικά για μια δεκαετία και καθυστερούν όλα τα έργα ανάπλασης της πόλης.
  • Να αλλάξει το ΓΠΣ του Δήμου για να ανατρέψει την πρωτοφανή μείωση πληθυσμού της πόλης κατά 200.000 κατοίκους από την ερήμωση και τα λουκέτα με ανεργία στη βιοτεχνία.
  • Να αλλάξει το χωροταξικό, υπέρ των επενδύσεων  στα κενά κτίρια που είναι περίπου 1 εκατ. μ² και η μεγάλη προίκα της πόλης.
  • Να γίνει σε 9 μήνες νέο εκθεσιακό στους Λαχανόκηπους που ήθελαν τόσοι Δήμαρχοι- αντί για το  μισό εκθεσιακό κέντρο το …2030.
  • Να γίνουν πόλος προσέγγισης καινοτομίας όλα τα κενά κτίρια του νομού- αντί για φαραωνικά νέα κτίρια!

 

Ο πήχυς της ανάπτυξης και αυτά που περιμένουμε

Λιμάνι - ΟΛΘ: Οι …περιπέτειες της 6ης προβλήτας απασχολούν την επικαιρότητα. Από συνολική διαχείριση  1.2- 2 εκατομμύρια  TEU'S, υπεγράφη συμφωνία για 550 χιλιάδες TEU'S και η 6η προβλήτα από 5 πλοία θα δέχεται μόνο 2. Την ίδια ώρα το  λιμάνι του Πειραιά έχει σπάσει το φράγμα των 5 εκατομμυρίων TEU'S για το 2019.

Αεροδρόμιο: Το αεροδρόμιο στην ανατολική πλευρά της πόλης ''προχωρά'' μια χαρά. Τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου Μακεδονία, ήταν απαραίτητα για την πόλη της Θεσσαλονίκης και πολύ σωστά γίνονται, δημιουργώντας μια σύγχρονη πύλη εισόδου όχι μόνο για την πόλη αλλά και για την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας. Ωστόσο "η πρόοδος'' γίνεται με δάνειο από ελληνικές τράπεζες περί τα 900 εκατομμύρια ευρώ.

ΔΕΘ: Στα χρόνια θέματα που απασχολούν την πόλη, εντάσσεται και αυτό της διεθνούς έκθεσης. Υπενθυμίζεται ότι η μεταφορά της ΔΕΘ δυτικά, στους Λαχανόκηπους είναι από χρόνια συμφωνημένη. Στόχος η ίδρυση ενός μεγάλου εκθεσιακού κέντρου, (όχι το μισό στο οποίο αναφέρονται σήμερα), με σύμβαση παραχώρησης, χωρίς κρατικά χρήματα, με χρόνο υλοποίησης λίγους μόνο μήνες και με χαρακτήρα καθαρά εμπορικό χαρακτήρα (όχι ψυχαγωγικό). Tι υπόσχονται σήμερα οι αρμόδιοι φορείς. Με τη ΔΕΘ ενταγμένη στο υπερταμείο και τα κέντρα αποφάσεων... σε άλλα χέρια μακριά, υπόσχονται μια μελέτη - χωρικό σχέδιο - και ένα εκθεσιακό κέντρο στο μισό μέγεθος, με ορίζοντα υλοποίησης το .... 2030, όταν στην Αθήνα έγινε ένα νέο και μεγάλο εκθεσιακό κέντρο, συνολικού εμβαδού 50.000 μ² την διετία 2011- 12, μέσα σε 9 μόνο μήνες και χωρίς κρατικά χρήματα.

"Καινοτομία: Η ζώνη καινοτομίας από ευρεία και ενιαία με όλα τα κενά κτίρια του νομού, έμεινε “κενοτομία” επί 20 χρόνια παλεύοντας για μικρά κτίρια και μικροδράσεις. Χάνουμε την ευκαιρία αξιοποίησης και ένταξης των κενών έτοιμων και χαμηλού κόστους κτιρίων 300-400.000 μ² σε όλον τον νομό, τη βαλκανική διάσταση και την τεχνολογική εκτίναξη της περιοχής. Όσο για τα 700 στρ, μεγάλα ερωτήματα γιατί νέα κτίρια σε δωρεάν κρατική γη, όταν υπάρχουν 1.000.000 μ² κενά κτίρια στον νομό… άλλοι θέλουν δωρεάν 800 στρέμματα.

Παραγωγικοί φορείς και στασιμότητα επιμελητηρίων: Υπάρχει από δεκαετίες ... πλέον προβάλλεται συνεχώς και από την δημοσιότητα. Τα σωματεία χαίρονται ... για ένα συμβούλιο, ενώ σιωπούν για τα λουκέτα και τις επενδύσεις! Η νέα ζώνη στο Γκόνου έχει να αντιμετωπίσει  τα 1 εκατ. μ² κενά κτίρια και όταν όλοι είναι αποταμιευτικές αποθήκες! Οι εξαγωγείς ... σήμα ... χωρίς ελληνική σημαία! Δεν παρατηρούμε πρακτικές επενδυτικές προτάσεις ή σαφή αναπτυξιακή ατζέντα. 

 

 





 



TOP 10 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ