{ Εκδηλώσεις }

Παρουσίαση νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΟΜΜΘ, Ζωής Ζενιώδη

Στη συνέντευξη τύπου έγινε και η παρουσίαση του έργου του Δ.Σ. του ΟΜΜΘ

 

Κατηγορίες: Εκδηλώσεις

Παρουσίαση νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΟΜΜΘ, Ζωής Ζενιώδη

Χώρος: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
25ης Μαρτίου - Παραλία, 54646, Θεσσαλονίκη
Δείτε τη διεύθυνση στον χάρτη
Ποιοι: Ζωή Ζενιώδη

Με τη συμβολική φράση «Δεν είμαι άνθρωπος της καρέκλας» σηκώθηκε όρθια και ξεκίνησε την ομιλία της η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Ζωή Ζενιώδη, κατά τη συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 10 Ιουνίου στο Μέγαρο για την πρώτη της παρουσίαση στους δημοσιογράφους και κατ' επέκταση στο κοινό της Θεσσαλονίκης και όλης της Ελλάδας.
Ως γνωστόν, η μπαγκέτα του Μεγάρου περνάει πλέον στα δικά της χέρια έπειτα από μια άψογη διαγωνιστική διαδικασία, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του δ.σ. του ΟΜΜΘ Νικήτας Μυλόπουλος. Το Μέγαρο μάλιστα, όπως τόνισε ο ίδιος, είναι ο πρώτος πολιτιστικός οργανισμός στην Ελλάδα που αποκτά καλλιτεχνικό διευθυντή μέσα από μια τέτοια διαδικασία και όχι με διορισμό από τον υπουργό, όπως γινόταν μέχρι τώρα.
Η κ. Ζενιώδη, διεθνώς καταξιωμένη διευθύντρια ορχήστρας και πιανίστα, σκιαγράφησε το όραμά της και τα σχέδιά της για την τριετή θητεία της ως καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΜΜΘ. Όπως είπε, είναι υπέρ της εξωστρέφειας και στόχος της είναι το Μέγαρο να γίνει ένας φάρος πολιτισμού παγκοσμίως. Δεν την πτοεί ο χαμηλός προϋπολογισμός, επειδή, όπως λέει χαρακτηριστικά, «το πρωταρχικό που χρειάζεται για να γίνει κάτι δεν είναι τα χρήματα, αλλά η διάθεση, η ενέργεια, η σκληρή δουλειά». Ειδικά για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του 2020 και τον εορτασμό των 20 χρόνων του Μεγάρου, στόχος της είναι να δημιουργηθεί μια γέφυρα ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και τον κόσμο, αλλά και μια γέφυρα στον χρόνο, που μέσα από τη μουσική και από άλλες τέχνες θα μας πάει ένα ταξίδι στο 1620, το 1720, το 1820 και το 1920, για να φτάσουμε στις μέρες μας.
Η έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα («ο μόνος τρόπος για να φτιάξουμε πολιτισμό») και στο κοινωνικό έργο του Μεγάρου που θα απευθύνεται σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες («θα τους δώσουμε μουσική γιατί απλά η μουσική κάνει καλό») είναι μόνο μερικά από τα πλάνα που θέλει να υλοποιήσει. Διότι «αυτό που κάνει ένας καλλιτεχνικός διευθυντής είναι να παρατηρεί τον χώρο, να κατανοεί τις συνθήκες, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς, ενώ καθήκον του είναι να εμπνέει, να οραματίζεται, αλλά και να υλοποιεί τα πλάνα του».
Σε ερώτηση δε που της έγινε για το ύψος του μισθού της, είπε πως «δεν γνωρίζω ακόμα τον μισθό μου. Και όταν πας κάπου χωρίς να γνωρίζεις τον μισθό που θα πάρεις, είναι φανερό ότι εκεί δεν σε έχει φέρει το χρήμα...».
Τέλος, σε άλλη ερώτηση σχετική με τις πρόσφατες δηλώσεις τόσο της τομεάρχου Πολιτισμού της ΝΔ Όλγας Κεφαλογιάννη όσο και του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του ΜΜΘ Γιώργου Εμμανουήλ Λαζαρίδη, που αφήνουν αιχμές για τον διαγωνισμό και τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, η κ. Ζενιώδη απάντησε: «Πήρα μέρος σε μια διαδικασία με διαφάνεια και διαθέτω ό,τι μου ζητήθηκε από την προκήρυξη. Η απάντηση σε όλα αυτά είναι το βιογραφικό μου. Άλλωστε έχω κερδίσει και άλλους διαγωνισμούς... Αν αφιέρωνα χρόνο για όλα αυτά που ακούγονται, δεν θα ήμουν εδώ. Εκτιμώ εξαιρετικά τον κ. Λαζαρίδη ως καλλιτέχνη και είχαμε συνεργαστεί πολύ καλά. Είμαστε εδώ γιατί όλοι μας –τόσο οι πολιτικοί όσο και οι μουσικοί– κάνουμε τη δουλειά μας και είμαστε εδώ για να γινόμαστε καλύτεροι. Προσωπικά είμαι μουσικός, δεν μπορώ να γίνω πολιτικός».

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΟΜΜΘ
Πριν από τη συνέντευξη της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας του Μεγάρου ο πρόεδρος του δ.σ. του ΟΜΜΘ Νικήτας Μυλόπουλος έκανε μια σύντομη παρουσίαση της δουλειάς που έγινε τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, είπε πως η κατάσταση που βρήκε το δ.σ. όταν ανέλαβε ήταν εντονότατα προβλήματα στις υποδομές και τον εξοπλισμό, υποστελέχωση, διοικητικά προβλήματα, θολό νομικό καθεστώς χωρίς κανονισμό λειτουργίας ή νομοθετική προσαρμογή στις απαιτήσεις της εποχής. Επιπλέον, είχε αποδυναμωθεί ο εκπαιδευτικός και καλλιτεχνικός ρόλος του Μεγάρου, ενώ αντιθέτως είχε ενισχυθεί ο ρόλος του ως «ξενοδόχου» εκδηλώσεων τρίτων.
Έτσι, ξεκίνησε πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης των υποδομών, ενώ σήμερα αναμένεται και η ένταξη σε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο, ύψους 3 εκατ. ευρώ, της αρχιτεκτονικής αναμόρφωσης και ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων, συμπεριλαμβάνοντας και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου. Οι παραγωγές του Μεγάρου αυξήθηκαν κατά 30%-35%, ενώ πενταπλασιάστηκε ο προϋπολογισμός του καλλιτεχνικού προγραμματισμού. Εγκαινιάστηκαν και ενισχύθηκαν οι συνεργασίες και οι συμπράξεις με όλους τους σχετικούς φορείς, συμβάλλοντας στην εξωστρέφεια του Οργανισμού. Ενισχύθηκαν ο κοινωνικός χαρακτήρας του Μεγάρου, οι πολυεπίπεδες δράσεις, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά και τα συνέδρια που αναλαμβάνει τονώνοντας τα οικονομικά του. Αποκαταστάθηκε μια πιο ορθολογική λειτουργία της διοίκησης και των οικονομικών, οι τρεις διευθυντικές θέσεις καλύπτονται πλέον με δημόσιες προκηρύξεις συγκεκριμένων απαιτήσεων και προσόντων, ενώ το Μέγαρο εντάχθηκε στην κινητικότητα και ενισχύθηκε έτσι με προσωπικό. Κι όλα αυτά, όπως επισήμανε ο κ. Μυλόπουλος, με θετική οικονομική αποτύπωση, καθώς «παραλάβαμε αρνητικό ισοζύγιο και έχουμε σήμερα +800.000. Ξεκινάμε μάλιστα στο προσεχές δίμηνο την εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης (business plan), ώστε να εξασφαλιστεί με σχέδιο και όραμα η βιώσιμη λειτουργία και ανάπτυξη του Οργανισμού ως το 2025».
Και κατέληξε λέγοντας πως «το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης έχει μπει πλέον σε μία νέα εποχή διαφάνειας, εκσυγχρονισμού και εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε έναν σύγχρονο πολιτιστικό θεσμό, ανοιχτό στην κοινωνία, με ενεργό ρόλο στην τρέχουσα καλλιτεχνική παραγωγή και στη δημιουργική εκπαίδευση. Ένα Μέγαρο Μουσικής που νιώθουν οι πολίτες ότι τους αφορά».

Ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΟΜΜΘ Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης, σε μακροσκελή δήλωσή του που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 8-6-2019, κατηγορεί μεταξύ άλλων και το Δ.Σ. του Οργανισμού για «άρρυθμες και αντικρουόμενες διοικητικές πρακτικές», «απαξιωτική και περιφρονητική» προς τον ίδιο συμπεριφορά και «τυφλό ρεβανσισμό», ενώ θεωρεί πως η ανανέωση της θητείας του ΔΣ «ανέκοψε τη δημιουργική πορεία του ΟΜΜΘ».
Αποφεύγοντας τον σχολιασμό προσωπικών του απόψεων, που ούτως ή άλλως υπερβαίνουν τον θεσμικό ρόλο που κατείχε, και για την αποφυγή στρεβλών εντυπώσεων, οφείλουμε να επισημάνουμε τα εξής:
1.    Τα μέλη του παρόντος Δ.Σ., θέτοντας το καλό του Οργανισμού πάνω από προσωπικές πικρίες και αντεγκλήσεις και παρά τις διαφορετικές αντιλήψεις που υπήρξαν, υποστηρίξαμε το έργο του τότε Καλλιτεχνικού Διευθυντή, ενισχύοντάς τον να βρει τον βηματισμό του προς μία πορεία δημιουργική και ανάλογη με τις προκλήσεις των ημερών. Στην κατεύθυνση αυτή πενταπλασιάσαμε(!) τον προϋπολογισμό που είχε ο ίδιος να διαχειριστεί για τον σχεδιασμό του καλλιτεχνικού προγράμματος, ενώ διατηρήσαμε και συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τους καλλιτεχνικούς θεσμούς που εγκαινιάστηκαν επί των ημερών του.
2.    Είναι τουλάχιστον παράλογο να κατηγορείται για ρεβανσισμό ένα Δ.Σ. που, συνεργαζόμενο εξαρχής με τους διορισμένους από τα προηγούμενα Δ.Σ. διευθυντές, επιχείρησε να λύσει αθόρυβα και έξω από κάθε πολιτική σκοπιμότητα τα συσσωρευμένα –από ένα πάγιο διοικητικό καθεστώς– ποικίλα και σοβαρά προβλήματα του ΟΜΜΘ. Είμαστε υπέρ της τοποθέτησης των καλλιτεχνικών και άλλων διευθυντών μέσα από ανοιχτές, δημόσιες διαγωνιστικές διαδικασίες και όχι μέσα από αδιαφανείς διορισμούς, κι αυτό ακριβώς πράξαμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο, για τις θέσεις του Γενικού και του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, θεσμοθετώντας διαδικασίες αξιοκρατίας, διαφάνειας και λογοδοσίας για τις θέσεις ευθύνης. Εφεξής μπορούν να διεκδικήσουν τις θέσεις αυτές συμπολίτες μας με προσόντα, από το πολύ πλούσιο δυναμικό της χώρας, που αλλιώς δεν θα είχαν ανάλογη ευκαιρία. Οι 15 λαμπροί υποψήφιοι για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, με εξαιρετικά βιογραφικά ο καθένας, το αποδεικνύουν.
3.    Στον 21ο αιώνα και στο πλαίσιο μιας στοιχειωδώς δημοκρατικής αντίληψης για τη διοίκηση των μεγάλων πολιτιστικών φορέων, είναι μάλλον αυτονόητο να είμαστε υπέρ της έννοιας της θητείας σε θέσεις ευθύνης και όχι υπέρ συμβάσεων αορίστου χρόνου, δηλαδή ισόβιων διευθυντών, οι οποίες, εκτός των άλλων, αποκλείουν και κάθε δυνατότητα λογοδοσίας και αξιολόγησης.
4.    Και, τέλος, επειδή όντως γεννάει ερωτηματικά η χρονική στιγμή που ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής επέλεξε για να στείλει την επιστολή του –επτά μήνες μετά την παραίτησή του–, δηλώνουμε ότι θα επιμείνουμε να κρατάμε τον ΟΜΜΘ μακριά από πολιτικές και οιονεί μικροκομματικές σκοπιμότητες.
Τα μέλη του Δ.Σ. του ΟΜΜΘ

:







TOP 10 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ___